Pengenalan
JURNAL PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN - ISSN 1511-4147 I e-ISSN 2716-6805
Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, Institut Aminuddin Baki (IAB) adalah jurnal berwasit dan berdaftar dengan MyJurnal. Jurnal ini merupakan satu wacana para cendekiawan dalam penyelidikan pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Penghasilan jurnal ini bertujuan memberi peluang kepada para pensyarah serta penyelidik mengenal pasti masalah yang dihadapi dalam usaha ke arah kecemerlangan pendidikan di samping memberikan peluang kepada mereka melihat bidang kajian yang boleh membantu mereka menangani masalah yang dihadapi.
Penghasilan jurnal ini adalah mengenai pengurusan dan kepimpinan pendidikan sama ada di bahagian/jabatan/PPD/sekolah/institut-institut pengajian tinggi/kolej pendidikan atau organisasi yang berkaitan dengan pendidikan. Jurnal ini diterbitkan dua kali setahun dan terbuka kepada sumbangan artikel dari dalam mahupun luar IAB.
Manuskrip untuk tujuan penerbitan boleh dikemukakan sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris. Tumpuan utama artikel adalah dalam aspek Penyelidikan Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan.
Manuskrip yang dihantar untuk penerbitan hendaklah terdiri daripada salah satu bentuk berikut;
- Hasil kerja penyelidikan
- Artikel Konseptual
- Penemuan, kaedah atau aplikasi baru
- Penilaian sesuatu perkara secara kritikal contohnya; Penilaian Program KPM
Sidang Penasihat
Penaung
Pengarah Institut Aminuddin Baki
Panel Penasihat
Timbalan Pengarah Kanan (Kluster Khidmat Profesional) IAB
Timbalan Pengarah Kanan (Kluster Khidmat Latihan), IAB
Puan. Noriza binti Mohamed Nasir, Ketua Pusat, Pusat Dokumentasi dan Sumber Pendidikan, IAB
Ketua Editor
Ketua Jabatan Penerbitan dan Dokumentasi, IAB
Editor
Hasbullah bin Idris, Institut Aminuddin Baki
Urusetia
Normasnijam binti Jamaludin
Syarat Penerimaan & Etika Penerbitan
SYARAT PENERIMAAN
Manuskrip yang dihantar belum pernah diterbitkan dalam mana-mana jurnal, prosiding dan bukan dalam pertimbangan untuk proses penerbitan. Penulis adalah bertanggungjawab untuk mengesahkan perkara ini dengan mengisi dan menghantar borang penyerahan artikel/manuskrip (BK63b).
Manuskrip perlu dihantar dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan Word mengikut format seperti yang ditetapkan. Jumlah maksimum penulis bagi setiap artikel dihadkan kepada empat orang sahaja.
Manuskrip yang tidak diterima akan dikembalikan kepada penulis dengan pandangan dan komen daripada pewasit. Bagi manuskrip yang diterima dan telah dinilai oleh pewasit juga akan dikembalikan semula kepada penulis untuk pembetulan (jika ada). Penulis perlu menghantar semula manuskrip yang diperbetulkan dalam tempoh dua minggu kepada Ketua Editor.
PLAGIARISME
Manuskrip yang disediakan adalah hasil karya yang asli. Indeks Kesamaan (Similarity Index) bagi manuskrip yang dihantar tidak melebihi 25%. Ketua Editor akan menolak manuskrip yang dihantar jika didapati wujudnya unsur-unsur plagiarisme. Penerbit tidak bertanggungjawab terhadap sebarang dakwaan atau tindakan undang-undang jika timbul atas hasil penulisan yang diterbitkan.
HAK CIPTA
Semua artikel yang diterbitkan dalam Jurnal ini adalah menjadi milik mutlak Penerbit IAB. Penerbit IAB berhak menerbitkan semula artikel ini dalam pelbagai bentuk lain untuk tujuan ilmiah.
PEWASITAN/PENILAIAN
Semua manuskrip yang diterima akan melalui proses penilaian secara double blind review dan akan dinilai oleh sekurang-kurangnya dua orang pewasit. Sekiranya perlu penulis akan diminta membuat pembetulan penulisan berasaskan cadangan yang dibuat oleh pewasit.
Panduan Penulisan
FORMAT UMUM PENULISAN
Manuskrip yang dihantar sama ada dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris hendaklah ditaip tidak lebih daripada 15 halaman termasuk abstrak dan senarai rujukan. Penyerahan manuskrip perlu dibuat dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan WORD. Artikel perlu ditaip menggunakan fon jenis ARIAL mengandungi perkara seperti spesifikasi berikut:
1. Tajuk
Tajuk tidak melebihi 15 patah perkataan. Huruf besar dan tebal, saiz huruf 12 dan ditengahkan.
2. Nama dan Maklumat Pengarang
Nama pengarang (ditebalkan), institusi dan e-mel penulis koresponden sahaja diperlukan (Dicondongkan). Diselangkan sebanyak dua baris daripada tajuk artikel. Saiz huruf 10 dan ditengahkan.
3. Abstrak
Antara 150 hingga 200 patah perkataan. Ditaip dalam satu perenggan tanpa engsotan, sama jidar, huruf condong dengan saiz huruf 10.
4. Kata Kunci
Antara tiga hingga lima kata kunci, huruf condong dengan saiz huruf 10.
5. Kandungan
Artikel penyelidikan terdiri daripada Pengenalan, Tinjauan Literatur, Metodologi, Dapatan Kajian, Perbincangan dan Rumusan. Setiap bahagian hendaklah ditulis secara teratur, saiz huruf 11, sama jidar dengan langkau 1 baris. Langkau antara perenggan adalah 1 baris.
6. Carta/Jadual/Rajah/Kapsyen
Jadual atau rajah hendaklah dinomborkan secara teratur. Kapsyen jadual perlu diletakkan di atas jadual, manakala kapsyen rajah diletakkan di bawah rajah dengan saiz huruf 8 poin dan ditengahkan.
7. Petikan Langsung (Melebihi 40 patah perkataan)
Jika terdapat petikan langsung daripada teks dan melebihi 40 patah perkataan, sila tulis dengan sama jidar (justified) dan engsot (indent) 0.5” atau 1 tab di sebelah kiri. Masukkan muka surat daripada sumber rujukan yang dipetik pada akhir teks seperti berikut:
8. Rujukan
Rujukan perlu ditulis mengikut format APA edisi 7 dengan tidak melebihi 15 rujukan. Rujukan perlu disenaraikan mengikut turutan abjad. Tiada langkau antara baris dan rujukan dan sama jidar.
9. Jidar
Ukuran manuskrip ditaip dalam kertas A4 menggunakan jidar berikut:
- Atas : 1 inci
- Bawah : 1 inci
- Kiri : 1 inci
- Kanan : 1 inci
SPESIFIKASI JARAK
Selain daripada panduan yang disenaraikan di atas, penulis diminta supaya mematuhi panduan berikut dalam penulisan manuskrip:
- Nama pengarang perlu diletakkan di bawah tajuk manuskrip dengan diselangkan sebanyak dua baris.
- Maklumat lanjut mengenai pengarang seperti; institusi dan e-mel perlu diletakkan di bawah nama pengarang pada muka surat pertama manuskrip berkenaan.
- Jarak diantara maklumat pengarang dan tajuk abstrak ialah dua baris.
- Jarak diantara abstrak dengan kata kunci ialah 1 baris, dan jarak antara kata kunci tajuk pengenalan ialah 2 baris.
- Jarak diantara tajuk, subtajuk dengan baris pertama teks selepasnya ialah 1 baris
- Jarak diantara subtajuk dengan baris terakhir teks sebelumnya ialah satu baris.
- Jarak diantara tajuk dengan baris terakhir teks sebelumnya ialah dua baris.
- Jarak diantara perenggan ialah satu baris
- Mulakan baris pertama perenggan dari jidar kiri (tanpa ensotan).
- Jarak antara ayat terakhir sebelumnya dan ayat pertama selepasnya dengan Jadual dan Rajah ialah satu baris.
Template Jurnal (klik dan muat turun)
Panduan Penulisan Jurnal (klik dan muat turun)
Panduan Penghantaran
PENDUAN PENGHANTARAN
Manuskrip (dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris) perlu dihantar dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan Word. Sila hantar manuskrip dan Borang Penyerahan Artikel/Manuskrip (BK63b) yang telah dilengkapkan kepada alamat emel:
Borang Penyerahan Artikel / Manuskrip (BK63b) (klik untuk muat turun)
Hubungi Kami
Koleksi Jurnal
JURNAL JILID 37: OGOS 2025
HUBUNGAN KEPIMPINAN SPIRITUAL PENGETUA TERHADAP KEPUASAN KERJA GURU DAN KOMITMEN ORGANISASI
Suzana binti Zakaria, khalip bin Musa, Ph.D
JURNAL JILID 36 BIL 2: DISEMBER 2024
JURNAL JILID 36 BIL 1: JUN 2024
JURNAL JILID 36: DISEMBER 2023
CARING LEADERSHIP PRACTICES TOWARDS PRE-SERVICE TEACHERS: REVIEW IN GENDER AND EDUCATION (1-12)
Ahmad Najmuddin bin Azmi, Chua Yan Piaw, Loo Fung Ying
Mat Rahimi Yusof, Yahya Don, Mohd Yusri Ibrahim, Dayang Rafidah Syariff M.Fuad, Aziah Samichan
INSTRUMEN PENILAIAN KUALITI PENGAJARAN MENTI: ANALISIS FAKTOR PENGESAHAN (24-31)
Nor’ain Mat Talha, Norazana Mohd Nor, Nurul Aini Mudayat, Zahari Ishak
PENDIDIKAN MADANI KE ARAH KELESTARIAN PEMBANGUNAN (32-43)
Nor Zanariah Talib, Alias Mohamed Naim, Hazura Abdul Rahim
Tee Tiam Chai
Mohd Notfi Ibrahim, Khalip Musa
KEMAHIRAN KEPIMPINAN DALAM KALANGAN PEMIMPIN PERTENGAHAN DI SEKOLAH PEDALAMAN SABAH (69-81)
Sainah Limbasan, Annilin Apat
Wirda bt Nawawi, Wan Mohd Khairul bin Wan Isa
JURNAL JILID 36: OGOS 2023
Mohd Azizuan Abdullah, Abdul Said Ambotang, Ghazali Sulaiman
Vasu Muniandy, Nadarajan Thambu
Mardiana binti Yusuf, Rukmani Devi a/p Balakrishnan, Zaiton binti Ismail, Mohd Salim bin Awang
Anniliza Mohd Isa, Rainy Sintia, Valerie Sinti, Ghazali @ Hassan Sulaiman, Morris Anak Lat, Chin Siew Moi, Syarmila Ab latiff
Ratnadevi R.Shunmugam, Ph.D, Vasu Muniandy, Mahazi Si Harun, Ph.D, Norazman bin Mohamed, Ph.D, Azhar bin Harun, Ph.D, Che Zakiah binti Mohamad Salim, Noraisah binti Md Yusuf, Salmah binti Ismail, Hasbullah bin Idris, Zunaida binti Zakaria, Ph.D
Noraini binti Abdullah, PhD, Mazli Hasril bin Hasarudin, Nor Azman bin Mohamed, PhD, Mohd. Radzi bin Bainan, Maryati binti Athan, Norita binti Hamzah
JURNAL JILID 35: DISEMBER 2022
PERANAN PEMIMPIN INSTRUKSIONAL DALAM MENANGANI PERUBAHAN ORGANISASI (1-8)
Wan Zaliha binti Wan Othman, PhD, Nazeri bin Mohammad, PhD, Wan Ameran bin Wan Mat
TRET PERSONALITI BAKAL PEMIMPIN SEKOLAH DI SABAH (9-20)
Rainy Sintia, Sainah Limbasan, Ph.D, Esmali bin Bari, Ph.D, Chin Siew Moi, Annilin Apat
PRAKTIK KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI TERENGGANU: KAJIAN SEMASA ERA PANDEMIK COVID-19 (21-34)
Mat Rahimi Yusof, Mohd Yusri Ibrahim, Dayang Rafidah Syariff M. Fuad, Aziah Samichan, Mohammad Zainuddin Mat Zaid
KEPIMPINAN MORAL GURU BESAR DAN KEPUASAN KERJA GURU DI SEKOLAH: SATU KAJIAN KES (35 - 45)
Shamsul bin Mohamed Yusak, Mohd Afendi bin Zulkifeli, Siti Khadijah binti Ariffin
AMALAN KEPIMPINAN MORAL PEMIMPIN SEKOLAH DI DAERAH BAGAN DATUK PERAK (46- 57)
Shamsul bin Mohamed Yusak
NOVICE EDUCATIONAL LEADERS’ PERCEPTION TOWARDS THE EXECUTION OF MENTORING IN DEVELOPING LEADERSHIP TALENT (58-69)
Siti Fairuz Murshid, PhD, Azani Ismail@Yaakub, PhD, Mardiana Yusuf, PhD
JURNAL JILID 35: OGOS 2022
KEPIMPINAN DISTRIBUTIF TERHADAP EFIKASI KENDIRI DAN KOLEKTIF PENTADBIR DALAM PENGURUSAN ORGANISASI KOKURIKULUM SEKOLAH ORANG ASLI (1-15)
Mohd Zainul Abidin Zakaria, Mohd Hanafiah Ahmad
SCHOOL INSPECTION: PROSPECT AND POTENTIAL TOWARD LEADERSHIP GROWTH (16-30)
Azlin Azlan Philip Kinjawan, PhD
BACKWARD DESIGN: SATU PENDEKATAN UNTUK PEMBANGUNAN PROFESIONAL PEMIMPIN SEKOLAH (31-44)
Wong Shiat Lu, Chiam Sun May, PhD
KAJIAN KEBERKESANAN KURSUS KEMAHIRAN PERUNDINGAN DAN KONSULTASI UNTUK PEMIMPIN PENDIDIKAN DALAM TALIAN BERDASARKAN MODEL KIRKPATRICK (45-60)
Quah Cheng Sim, PhD, Asiah Yaacob Khan, Salwati Shafee, PhD, Shafinaz A. Maulod, PhD, Ahmad Termizi Mohd Yusof, Faizatoen Zulkernain
PENGARUH TEKNOLOGI PENGAJARAN, KOMUNIKASI TEKNOLOGI DAN PENCAPAIAN TEKNOLOGI TERHADAP KEPIMPINAN TEKNOLOGI PENGETUA SEKOLAH MENENGAH DI SABAH (61-72)
Omar Abdul Laja, PhD, Abdul Said Ambotang, PhD, Christina Andin, PhD, Syahrul Nizam Salam, PhD, Ghazali Sulaiman, PhD
KAJIAN KEBERKESANAN KURSUS DASAR AWAM DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN SECARA DALAM TALIAN (73-94)
Mazli Hasril Hasarudin, Nooraini Kamaruddin, Noraini Abdullah, PhD, Norita Hamzah, Maryati Athan, Mohd Radzi Bainan
JURNAL JILID 34: DISEMBER 2021
INSTRUMEN KECERDASAN SPIRITUAL UNTUK PEMIMPIN SEKOLAH (1-15)
Tajulashikin Jumahat, PhD
LEADERSHIP AS APRIORITY AREA OF SCHOOL IMPROVEMENT (16-30)
Norazana Mohd Nor, Ahmad Zabidi Abdul Razak, PhD
PROJECT BASED LEARNING-TM FUTURE SKILLS:PEMACU PENDIDIKAN DIGITAL ERA IR4.0 (31-38)
Ong Li Choo, Zalina Mohd Tahir, PhD
HUBUNGAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DAN ORGANISASI PEMBELAJARAN TERHADAP PRESTASI KERJA GURU SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DI NEGERI SARAWAK (39-57)
Suffian Jalet, Jamal@Nordin Yunus, PhD
PERSONALITI TRIAD PEMIMPIN: SISI GELAP KEPIMPINAN DAN KESANNYA KEPADA KEBERHASILAN PEKERJA (58-63)
Siti Norafizan Jalaluddin, Khairul Anwar Mastor, PhD, Nurul-Azza Abdullah, PhD
PERSONALITI KOMPETENSI PENGAJAR PLTV TERHADAP AMALAN REKA BENTUK INSTRUKSIONAL DALAM TALIAN (64-74)
Tamil Selvan Subramaniam, Mohamad Hisyam Mohd Hashim, Arihasnida Ariffin, Siti Nur Kamariah Rubani, Normah Zakaria, Norhasyimah Hamzah, Zanariah Ahmad
JURNAL JILID 34: OGOS 2021
AMALAN TERBAIK KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA CEMERLANG JUSA C DI SABAH (1-12)
Aminuddin Ismail, Sainah Limbasan, PhD
PENINGKATAN PERSEPSI POSITIF AMALAN PENDOKUMENTASIAN PENGURUSAN SEKOLAH DENGAN MENGGUNAKAN SISTEM APLIKASI GOOGLE (13-22)
Nur Aiman Zainudin
PELAKSANAAN AMALAN ORGANISASI PEMBELAJARAN DALAM ORGANISASI SEKOLAH MENENGAH DAERAH MELAKA TENGAH (23-33)
Nor Hafiza Ahmad, Norliah Kudus, PhD, Sharifah Sakinah Syed Ahmad, PhD
TALENT DEVELOPMENT AND SUCCESSION PLANNING THROUGH MENTORING (34-45)
Siti Fairuz Murshid, PhD, Ismi Arif Ismail, PhD
TAHAP PENGUPAYAAN PENGETUA DENGAN KEPIMPINAN DAN PRESTASI KERJA KETUA PANITIA SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH (46-57)
Maziana Murad, Jamal@Nordin Yunus, PhD, Nor Aini Mohd Noor
JURNAL JILID 33: DISEMBER 2020
TEACHER PROFESSIONALISM: THE RELIABILITY OF THE QUESTIONAIRE (1-9)
Mohd Aizat Abu Hassan, Kamarudin bin Musa, Ph.D
KEPIMPINAN DISTRIBUTIF PEMIMPIN SEKOLAH: ISU DAN CABARAN (10-20)
Mohd Yusaini Yaakub, Mohd Izham Mohd Hamzah, PhD
PEMBANGUNAN PROFESIONALISME GURU TERHADAP EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH MENENGAH DI NEGERI SELANGOR (21-33)
Sa'adiah Shuib, Jamal@Nordin> Yunus, Ph.D, Hamidah Yusof, PhD
PENGARUH KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL TERHADAP ORGANISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH RENDAH BERPRETASI TINGGI DI MALAYSIA (34-42)
Lim Siew Hui, PhD
TAHAP AMALAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21): SATU KAJIAN KES (43-56)
Ng Lee Ching, Hazura Abdul Rahim, Zubaidah Salamat
KOMPETENSI PEMIMPIN PERTENGAHAN BAGI ALAF REVOLUSI INDUSTRI 4.0: SATU KERANGKA KONSEPTUAL (57-68)
Teh Kim Peng, PhD, Faridah Mohamad, Jamilah Jaafar, PhD, Rusli Wahab, Hong Boon Ching, Kalidass Machappan, PhD
KEPIMPINAN LESTARI PENGARAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN AMALAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH) PENSYARAH DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU (IPG) WILAYAH SELATAN (69-82)
Muzzafar Malek, Jamalullail Abdul Wahab
REFLEKSI KEPIMPINAN GURU BESAR MENGHADIRI KURSUS PEMBANGUNAN ORGANISASI UNTUK KECEMERLANGAN SEKOLAH (PROD) DARI PERSPEKSTIF GURU-GURU DAERAH BATANG PADANG, PERAK (83-90)
Ravindran Maraya, Kunalan Kuriaya, PhD, Norazana Mohd Nor
AMALAN KEPIMPINAN DIGITAL PENGETUA GURU BESAR TERHADAP EFIKASI KENDIRI DAN EFIKASI KOLEKTIF GURU (91-104)
Fazzlijan Mohamed Adnan Khan, PhD
LEARNING AGILITY AMONG EDUCATIONAL LEADERS: A VUCA-READY LEADERSHIP COMPETENCY (105-116)
Suzana Abd Latif, Mohd Amir Shaukhi Ahmad
JURNAL JILID 32: DISEMBER 2019
TAHAP AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKTIONAL DALAM KALANGAN PENGETUA SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA (1-14)
Samsiah binti Si-Rajab, Khalip bin Musa, Ph.D
NPQEL:DEVELOPING SCHOOL LEADERS IN A VUCA EDUCATIONAL ENVIRONMENT (15-23)
Shuhaida binti Shamsudin, Ph.D
NARATIF DIMENSI KEPIMPINAN SPIRITUAL DARI PERSPEKTIF KEPIMPINAN ISLAM (25-33)
Suzana binti Zakaria , Khalip bin Musa, Ph.D
MENGENAL PASTI POTENSI BAKAT GURU OLEH PENGETUA SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI DI MALAYSIA (35-48)
Shuhaida binti Shamsudin, Ph.D
KEPIMPINAN TRANSFORMASI SCHOOL IMPROVEMENT PARTNER (SIPARTNER+) DAN PROSES COACHING DALAM PEMBANGUNAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN (49-65)
Hazura binti Abdul Rahim, Mohd Izham bin Mohd Hamzah, Ph.D, Mohamad Yusof bin Mohd Noor, Ph.D
HUBUNGAN DIPLOMASI DENGAN ASPEK BAHASA DAN BUDAYA: SATU TINJAUAN ILMIAH UNTUK RUJUKAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN SEKOLAH DI MALAYSIA (67-81)
Ahmad Kamal bin Ariffin, Ph.D, Mohamad Hanif bin Ramli
KEPIMPINAN DISTRIBUTIF CERMINAN PEMIMPIN SEKOLAH MALAYSIA (83-95)
Asiah binti Yaacob Khan
KEBERKESANAN PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (NPQEL 2.0) – KERTAS KONSEP (97-105)
Noraisah binti Md Yusof, Rohaila binti Yusof, Ph.D
AMALAN KOMUNITI PEMBELAJARAN DI SEBUAH SEKOLAH MENENGAH BERPRESTASI TINGGI DI NEGERI SELANGOR (107-120)
Sa'adiah binti Shuib, Jamal@Nordin> bin Yunus, Ph.D
BIMBINGAN RAKAN PENINGKATAN SEKOLAH TERHADAP ASPEK PENTADBIRAN, MEMIMPIN DAN KONSEPTUAL KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI NEGERI SARAWAK (121-130)
Suhaili bin Jaya, Chua Yan Piaw, Ph.D, Nazeri bin Mohammad, Ph.D
MODAL SOSIAL ORGANISASI DAN PERKONGSIAN AMALAN PENGAJARAN DALAM KALANGAN GURU DI SEKOLAH (131-144)
Adz Jamros binti Jamali, Fauziah binti Md Jaafar, Ph.D
AMALAN PENGURUSAN PERUBAHAN GURU BESAR NOVIS DI SEKOLAH KEBANGSAAN DAERAH HULU SELANGOR (145-162)
Sa'adiah binti Shuib, Norhayati binti Yeop, Nazeri bin Mohammad, Ph.D
JURNAL JILID 31 BILANGAN 2: DISEMBER 2018
IMPLIKASI PrOD TERHADAP PEMBANGUNAN ORGANISASI SEKOLAH (1-18)
Tarzimah binti Tambychik Ph.D, Nor Rajiah binti Ahmad Dawa
AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DAN HUBUNGANNYA DENGAN MODAL PSIKOLOGI GURU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH PUTRAJAYA (19-28)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Zuraidah binti Muda, Bity Salwana Ph.D
AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL DANKEBERKESANAN PENERAPAN ELEMEN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM PdPc TERHADAP PENCAPAIAN SEKOLAH: ISU DAN PERSOALAN (29-48)
Samsiah binti Si-Rajab, Khalip bin Musa Ph.D
REPUTASI KEPIMPINAN TRANSFORMASI GRADUAN NPQEL SEBAGAI PEMIMPIN SEKOLAH DI KAPIT, SARAWAK (49-62)
Ahmad Rafaai bin Ayudin Ph.D
PENERIMAAN GURU-GURU BAHASA MELAYU TERHADAP BIMBINGAN DAN PEMENTORAN JURULATIH SISC+ (62-78)
Noel Jimbai Anak Balang, Zamri bin Mahamod, Ph.D
HUBUNGAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF TERHADAP EFIKASI KOLEKTIF GURU DAN KOMITMEN ORGANISASI (79-98)
Abdul Rahim bin Abdul Rashid, Zahari bin Hashim, Ph.D.
KESAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI KE ATAS KEPUASAN KERJA: KAJIAN KES (99-111)
Mohd Hafez bin Kamarudin, Tengku Rafidatul Akma binti Tengku Razali, Jamsuzaila binti Jamaludin
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL DAN HUBUNGANNYA DENGAN AMALAN KOMUNITI PEMBELAJARAN PROFESIONAL DALAM KALANGAN GURU BESAR SEKOLAH RENDAH DAERAH KLANG (113-126)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Zalinda binti Rahmat, Bity Salwana Ph.D
JURNAL JILID 31 BILANGAN 1: OGOS 2018
KESEDIAAN AMALAN KEPIMPINAN GURU DI SEBUAH SEKOLAH RENDAH DI BAWAH PROGRAM TRANSFORMASI SEKOLAH 2025 (TS25), ZON SABAH (1-24)
Azhar bin Harun Ph.D, Abdul Ghani bin Sani Ph.D, Indra Shahril bin Sayuati, Kasmah binti Abdullah
AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA DAN HUBUNGANNYA DENGAN KOMITMEN GURU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN (25-44)
Zaliza binti Md Yasin Ph.D, Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Bity Salwana Ph.D
AMALAN DAN KEBERKESANAN BIMBINGAN JURULATIH SISC+ DARI PERSPEKTIF GURU BAHASA MELAYU (45-68)
Sarabiah binti Jusoh, Zamri binti Mahamod Ph.D
AMALAN KEPIMPINAN LESTARI PENTADBIR SEKOLAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN PEMBANGUNAN KOMPETENSI PROFESIONALISME BERTERUSAN GURU (69-80)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Nur Syafiqa binti Alias, Bity Salwana, Ph.D
STRATEGI KEPIMPINAN MENANGANI MURID BERISIKO TERCICIR: KAJIAN KES (81-100)
Azlin Norhaini binti Mansor, Zabidah binti Muhammad
THE SERVANT LEADERSHIP ATTRIBUTES AMONG SUBJECT LEADERS IN MALAYSIA: AN EXPLORATORY FACTOR ANALYSIS (101-119)
Teh Kim Peng, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Tai Mei Kin Ph.D
JURNAL JILID 30: DISEMBER 2017
ANALISIS PENGESAHAN FAKTOR MODEL HIPOTESIS KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL MAYA PEMIMPIN SEKOLAH DI MALAYSIA (1-17)
Mat Rahimi bin Yusof, Mohd Yusri bin Ibrahim
MODEL BAKAT KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI MALAYSIA (18-43)
Sathiyabama Suprammaniam Ph.D, Chua Yan Piaw Ph.D
IDENTIFYING AND INTEPRETING THE SERVANT LEADERSHIP DIMENSIONS FOR EDUCATIONAL LEADERSHIP ANDMANAGEMENT (44-64)
Teh Kim Peng, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Tai Mei Kin Ph.D
AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DALAM KALANGAN PENGETUA SERTA HUBUNGANNYA DENGAN KEPUASAN KERJA GURU DI SELANGOR (65-75)
Zoolaiha binti Abd. Rahman Ph.D, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Khoo Yin Yin Ph.D
PENILAIAN KECEKAPAN PROGRAM INSTITUT AMINUDDIN BAKI DENGAN KAEDAH DATA ENVELOPMENT ANALYSIS (DEA) (76-90)
Zainal Aalam bin Hassan Ph.D, Ruzina binti Jusoh Ph.D
MALAYSIAN EDUCATIONAL STRATEGIC LEADERSHIP PRACTICE INVENTORY (MESLPI): DEVELOPMENT AND EVALUATION OF ITS PSYCHOMETRIC PROPERTIES (91-110)
Hairuddin bin Mohd Ali Ph.D, Inas Zulkipli Ph.D, Rosnani Kaman Ph.D, Muhammad Bustaman bin Abd Manaf
JURNAL JILID 29 BILANGAN 2: DISEMBER 2016
AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL, BUDAYA ORGANISASI DAN ORGANISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI MALAYSIA (1-20)
Lim Siew Hui, Jamal @ Nordin bin Yunus, Ph.D
AN EXPLORATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PRINCIPAL CHANGE LEADERSHIP COMPETENCIES AND TEACHER CHANGE BELIEFS (21-42)
Tai Mei Kin, Ph.D, Omar bin Abdul Kareem
KEPIMPINAN BERINOVASI PENTADBIR DAN HUBUNGANNYA DENGAN INTEGRASI TEKNOLOGI GURU (43-54)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah, Ph.D, Wan Nor Fadriah binti Wan Idris
PENGARUH BIMBINGAN SCHOOL IMPROVEMENT PARTNER (SIPARTNER) TERHADAP PENCAPAIAN SEKOLAH: KEPIMPINAN PENGETUA SEKOLAH SEBAGAI MEDIATOR(55-72)
Kunalan a/l Kuriaya, Ph.D
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA DAN HUBUNGANNYA DENGAN EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH MENENGAH (73-92)
Shafinaz binti A. Maulod, Chua Yan Piaw, Ph.D, Leong Mei Wei, Shahrin Alias
AMALAN KEPIMPINAN DAN PENGETUA: KAJIAN KES PEMBUKAAN SEKOLAH BAHARU DI SMK SRI LAYANG (93-106)
Jamelaa Bibi binti Abdullah, Ph.D, Normala binti Ahmad
JURNAL JILID 29 BILANGAN 1: OGOS 2016
REPUTASI AMALAN PEMIMPIN SEKOLAH PENDALAMAN GRADUAN NPQEL DI KAWASAN KAPIT, SARAWAK (1-26)
Ahmad Rafaai bin Ayuni, Ph.D
ISU PEMANTAUAN DALAM KALANGAN PEMIMPIN SEKOLAH TERHADAP PELAKSANAAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (27-36)
Fakhri bin Abdul Khalil
KOMITMEN ORGANISASI DAN PRESTASI KERJA PEGAWAI DAN KAKITANGAN SOKONGAN: SATU KAJIAN DI PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH HULU TERENGGANU (37-52)
Azman bin Mohd Nor @ Harun
BARRIERS TO AND ENABLERS OF LEADING AND MANAGING ACTION RESEARCH AMONG THE SCHOOL LEADERS (53-60)
Jeffri bin Idris, Ph.D,
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL GURU BESAR DAN HUBUNGANNYA DENGAN PRESTASI AKADEMIK DI SEKOLAH KURANG MURID (61-86)
Zakaria bin Othman, Sufien bin Hussin
LEADERSHIP EXISTING PRACTICES, MONITORING, SUPERVISION AND INNOVATION IN SCHOOL (87-104)
Marzita binti Abu Bakar, Ph.D, Nor Forniza binti Maidin, Ph.D, Arbain bin Pinni
HUBUNGAN KEPEMIMPINAN DISTRIBUTIF PENGETUA DAN KEPEMIMPINAN GURU DI SEKOLAH MENENGAH (105-122)
Azhar bin Harun, Ramli bin Basri, Ph.D